Informace
Pracujeme dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání,
z kterého vychází náš školní vzdělávací program nazvaný : „S kamarádem na sluníčku i v dešti“.
Cíl programu
Získat přehled o okolním světě, kladný vztah k přírodě a městu, vnímat život na Zemi.
Filosofie naší MŠ
Připravit děti do života, pěstovat porozumění, přátelství a cit nejen k sobě samému. Uvést dítě do společenství lidí a do pravidel soužití s ostatními. Podporovat vztah k jinému dítěti či dospělému.
Čerpáme z programu Začít spolu a Zdravá mateřská škola, kde nás oslovily tyto zásady:
- Podporujeme zdraví dětí, zdravě jíme
- Dbáme na rytmický řád dne
- Snažíme se o úzkou spolupráci s rodiči
- Respektujeme individualitu každého dítěte
- Dodržujeme dětské rituály ( vítání v ran.kruhu, oslavy narozenin apod.)
- Podporujeme dětská přátelství a samostatnost
- Umožňujeme tělesnou pohodu a volný pohyb
- Rozvíjíme v dětech estetické cítění
- Spolupracujeme úzce se ZŠ v okolí
Náš školní vzdělávací program ( dále již ŠVP ) umožňuje pedagogům v jednotlivých třídách pracovat samostatně a tvořivě s uskutečňováním svých nápadů a s uplatněním své odborné způsobilosti.
Veškeré činnosti organizuje pedagog pro děti zajímavým způsobem tak, aby se každé dítě cítilo jistě, bezpečně a spokojeně.
Uplatňuje didaktický styl založený na principu vzdělávací nabídky,
na individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Probouzí v dětech chuť učit se a objevovat.
ŠVP je dokumentem otevřeným, který na základě evaluačních (hodnotících) činností umožňuje dotvořit nebo přeměnit vzdělávání. Hodnotíme na konci týdne, po ukončení tématického celku, pololetně a celoročně.
V našem ŠVP klademe důraz :
- na tvořivost pedagoga při uplatňování vzájemného propojení pěti vzdělávacích oblastí při vlastním plánování denní vzdělávací nabídky ( dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost, dítě a svět )
- na aktivitu dítěte prožitkovým učením s posilováním dětské zvídavosti a objevováním světa kolem nás
- na emoční prožitky dětí
- na spojení vzdělávacích témat se životem – sociální učení
- na důslednou realizaci hodnocení obsahu, metod a forem denní nabídkya také hodnocení směrem k dítěti zaměřené na rozvoj každého dítěte jako jedinečné osobnosti, vzdělávací pokroky dítěte zaznamenáváme
- na spoluúčast s rodinou v netradičních formách zajišťujících pohodovou
Tématické celky
Náš ŠVP obsahuje 3 tématické celky s názvy:
Kaštanové hrátky, Zimní radovánky a Sluníčkové dovádění.
V každém z tématických celků jsou zpracována podtémata obsahující návrhy okruhů námětů pro denní nabídku vzdělávacích činností dětem ze života kolem nás, které pedagog dále realizuje a konkretizuje stanovením dílčích cílů vzdělávacích oblastí a obsahem do třídních programů.
Třídní programy zpracovávají paní učitelky v počátku školního roku, po poznání daného kolektivu dětí v podobě činnostní, ale vždy respektují nabídku činností dětem.
Klademe si za cíl dosáhnout u dětí ukončujících školní docházku výstupy – očekávané klíčové kompetence , tj. základní životní dovednosti.
- Kompetence k učení
- Kompetence k řešení problému
- Kompetence komunikativní
- Kompetence sociální a personální
- Kompetence činnostní a občanské