Milé děti a rodiče, je krásné jarní počasí a kolem nás se probouzí příroda. My jí vnímáme všemi smysly – vidíme rozkvetlé stromy, rozmanité barvy, přivoníme k jarním kytičkám, hmatem cítíme pestrost přírodních materiálů…. Dnes posíláme náměty na procvičení smyslů.
HMAT- (hmatové hry rozvíjí jemnou motoriku a grafomotoriku – venku si posbírejte různé přírodniny ( šišku, kamínek, klacík, květinku, plody stromu…), dítě určuje pouze hmatem –se zavázanýma očima, poznávání různých předmětů denní potřeby ( hrneček, lžíce, kartáček…. – určujte, co je teplé a co chladné, která látka škrábe a je jemná, rozdílnost povrchů
ČICH – čichové vjemy patří k těm vůbec nejtrvanlivějším. Mrkněte do špajzky nebo ledničky a uspořádejte poznávačku.
SLUCH – je cesta k naslouchání Každé dítě by před nástupem do školy mělo být schopné poslechnout si celou pohádku.
– ptejte se – co právě slyšíš, štěká někde pes nebo mňouká kočka? Kdo to mluví, určování směru zvuku.
CHUŤ- hry na poznávání chutí jsou zábavné. – ochutnávání ovoce, zeleniny nebo bylinek na zahradě, můžete rovnou probrat, co se do pusy strkat nesmí.
ZRAK- pro čtení i psaní je důležitá schopnost vnímat nejen celek, ale i detail.
– najděte si čas a pozorujte s dětmi kapky vody, mraveniště, pavučinky …..
– při hrách s dětmi se zaměřte i na rozlišování barev a tvarů nebo párování stejných obrázků.
– co se změnilo v místnosti- předměty přemístíme, dítě hledá změny
NAJDI ROZDÍLY
Rozvoj motoriky a koordinace ruky a oka (oko sleduje ruku)
Hry s mincemi
– dítě roztáčí na stole minci, kterou drží palcem a ukazováčkem
– pokládání mincí na sebe
– dítě vloží mince do nádoby s vodou a vyndává je palcem a ukazováčkem
Další nápady na rozvoj motoriky
– obmotávání vlny kolem jednoho prstu, dvou, tří a pak celé dlaně
– balení kuliček do krepového papíru
– vyndávání těstovin, nalámaných špaget, pírek z hrnku – nejdříve palcem a ukazováčkem, pak palcem a prostředníčkem. Totéž i druhou rukou.
Předškoláci (předchozí aktivity by dítě mělo mít zvládnuté)
– cvrnkání kuliček prostředníčkem
– navlékání gumičky na krabičku –dvojitě
– vyrábění náhrdelníku z těstovin, korálků či kancelářských sponek
– přenášení rýže do hrnku pomocí pinzety
– vystřihování obrázků z časopisů a lepení
– kreslení jednoduchých geomet. tvarů a jejich vystřihování
– koláž z písmen vystřižených z časopisů