Informace
Školní vzdělávací program: „V pohádce a s pohádkou do světa“
Cíl programu : pomocí pohádkových postav připravit děti do života, pěstovat porozumění, přátelství a cit nejen k sobě samému
Filosofie naší MŠ :
Rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, polo-
žit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů
a potřeb.
Čerpáme z programu Začít spolu a Zdravá mateřská škola, kde nás oslovily tyto zásady:
- Podporujeme zdraví dětí, zdravě jíme
- Dbáme na rytmický řád dne
- Snažíme se o úzkou spolupráci s rodiči
- Respektujeme individualitu každého dítěte
- Dodržujeme dětské rituály ( vítání v ran.kruhu, oslavy narozenin apod.)
- Podporujeme dětská přátelství a samostatnost
- Umožňujeme tělesnou pohodu a volný pohyb
- Rozvíjíme v dětech estetické cítění
- Spolupracujeme úzce se ZŠ v okolí
Náš školní vzdělávací program ( dále již ŠVP ) umožňuje pedagogům v jednotlivých třídách pracovat samostatně a tvořivě s uskutečňováním svých nápadů a s uplatněním své odborné způsobilosti.
Veškeré činnosti organizuje pedagog pro děti zajímavým způsobem tak, aby se každé dítě cítilo jistě, bezpečně a spokojeně.
Uplatňuje didaktický styl založený na principu vzdělávací nabídky,
na individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Probouzí v dětech chuť učit se a objevovat.
ŠVP je dokumentem otevřeným, který na základě evaluačních (hodnotících) činností umožňuje dotvořit nebo přeměnit vzdělávání. Hodnotíme na konci týdne, po ukončení tématického celku, pololetně a celoročně.
V našem ŠVP klademe důraz :
- na tvořivost pedagoga při uplatňování vzájemného propojení pěti vzdělávacích oblastípři vlastním plánování denní vzdělávací nabídky ( dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost, dítě a svět )
- na aktivitu dítěte prožitkovým učením s posilováním dětské zvídavosti a objevováním světa kolem nás
- na emoční prožitky dětí
- na spojení vzdělávacích témat se životem – sociální učení
- na důslednou realizaci hodnocení obsahu, metod a forem denní nabídky a také hodnocení směrem k dítěti zaměřené na rozvoj každého dítěte jako jedinečné osobnosti, vzdělávací pokroky dítěte zaznamenáváme
- na spoluúčast s rodinou v netradičních formách zajišťujících pohodovou atmosféru navozující klima důvěry mezi rodiči, školou a dětmi ( hravá odpoledne s rodiči, projekt Netradičně v Pohádce, atd.Tématické celky
Náš ŠVP obsahuje 4 tématické celky s názvy :
Podzim maluje, zima čaruje, jaro tancuje a léto se raduje.
V každém z tématických celků jsou zpracována podtémata obsahující návrhy okruhů námětů pro denní nabídku vzdělávacích činností dětem ze života kolem nás, které pedagog dále realizuje a konkretizuje stanovením dílčích cílů vzdělávacích oblastí a obsahem do třídních programů.
Třídní programy zpracovávají paní učitelky v počátku školního roku,
po poznání daného kolektivu dětí v podobě činnostní, ale vždy respektují nabídku činností dětem.
Klademe si za cíl dosáhnout u dětí ukončujících školní docházku výstupy – očekávané klíčové kompetence , tj. základní životní dovednosti.
- Kompetence k učení
- Kompetence k řešení problému
- Kompetence komunikativní
- Kompetence sociální a personální
- Kompetence činnostní a občanské