Úvodní stránka   Ze školek   MŠ Srdíčko   MŠ Vančurova – Těšíme se na Velikonoce

MŠ Vančurova – Těšíme se na Velikonoce

Milí rodiče a milé děti,

po uvítání jara se teď určitě všichni chystáte a těšíte na přivítání jednoho z nejkrásnějších svátků, jimiž jsou Velikonoce, které nám domovy provoní a také rozzáří veselou výzdobou. S tou vám určitě pomáhají i vaše děti, pro něž teď musíte vymýšlet spoustu aktivit a zábavy. Proto bychom vám chtěli nabídnout opět malou inspiraci.

CO JSOU TO VELIKONOCE ?
 Seznamte se s tradicemi a lidovými zvyky, které jsou s těmito
jarními svátky spojeny.

Velikonocům předchází období 6 postních nedělí.
Každá má svoje jméno a je spojená s nějakou tradicí.
ČERNÁ, PRAŽNÁ, KÝCHAVNÁ ,DRUŽEBNÁ, SMRTNÁ,KVĚTNÁ.
Květná neděle je poslední / 5.4. / – světí se kočičky, přináší se
jaro do vsi, zdobí se větvičky.
 Po ní nastává PAŠIJOVÝ TÝDEN :
MODRÉ PONDĚLÍ , ŽLUTÉ ÚTERÝ – v chalupách se uklízelo.
ŠKAREDÁ STŘEDA –nikdo se nesměl na nikoho mračit, aby se
nemračil po celý rok.
ZELENÝ ČTVRTEK – připravuje se jídlo ze zelené zeleniny nebo
bylin / špenát, kopřivy /,abychom byli zdrávi po celý rok. V kostele
přestaly zvonit zvony, „ odletěly “ do Říma. Děti chodí s řehtačkami.
VELKÝ PÁTEK – ráno se chodilo umýt do potoka, země se otevírá
a vydává své poklady. Je to den Kristova ukřižování.
Bílá sobota – zvony se vrací z Říma, připravovaly se velikonoční
mazance, beránky. V noci ze soboty na neděli Kristus vstal z mrtvých.
Proto se říká Velká noc / podle ní se nazývají Velikonoce / .
Velikonoční neděle / Boží hod velikonoční/ – tento den vrcholí
velikonoční svátky, peče se nádivka.
Velikonoční pondělí – chlapci chodí na koledu s pomlázkami a děvčata barví vajíčka

Učíme se říkanky:

Pomáháme mamince : Mnozí z vás budou mamince pomáhat při pečení beránka, kterého můžete vytvořit i trochu netradičně.

Čteme si:
 Pohádka „O kohoutkovi a slepičce“
– Pozorně poslouchej pohádku, kterou ti rodiče přečtou.
– Převyprávěj děj pohádky.
– Co se v pohádce stalo, co udělal kohoutek, bylo to správné?

A nebo se můžete podívat na pohádku “ Jak šlo vejce na vandr“ v následujícím odkazu. A opět si pohádku převyprávět a procvičit si i předmatematickou gramotnost při řazení zvířecích postav, např. koho vejce potkalo jako prvního, kdo byl poslední,/ před, po /, kolik bylo zvířátek atd.

https://www.veselepohadky.cz/bubaci-a-hastrmani-jak-slo-vejce-na-vandr/

Procvičení sluchu – sluchová analýza slov:
 – rozděl slova na slabiky, vytleskej  –  vajíčko, pomlázka, aj.  –  urči počet slabik, na jakou hlásku slovo začíná, dále můžeš vyjmenovat a vytleskat další symboly Velikonoc.

Hádanky:
 Kvokám, kvokám na dvoře, vajíčka jsou v komoře. (slepice)
 Malý zobáček, žlutá peříčka, právě se vylíhlo z bílého vajíčka. (kuře)
 Nebýt mého kokrhání, nebylo by rána ani. Vstávejte už lenoši, dlouho spát se nesluší. (kohout)
 Z bílé skořápky vykoukne zobák, je dlouhý a ozývá se z něj káč, káč. (kačena)
 Dlouhé uši, bystrá očka, v hnízdečku čeká, v noci se maminka dočká. (zajíc)

 

Hrajeme si s rodiči a sourozenci:
 Všechno lítá, co peří má
Sedí se u stolu a bubnuje se rukama do desky a říká se: „Všechno lítá co peří má,“ na konec se řekne nějaké
slovo, např. ptáček lítá, zajíček lítá, židle lítá atd. Pokud létá, musí se ruce zvednout nahoru. Pokud nelétá, zůstávají ruce na stole.
Kdo to poplete, vypadává ze hry.

Písničky:
 Zazpívej si s maminkou lidové písně: Pásla ovečky, Když jsem husy pásala, Travička zelená, aj.
Rozvíjíme smysl pro rytmus, do rytmu budeme tleskat, dupat, využijeme vařečky, plastovou láhev, do které
dáme čočku nebo rýži, dětský bubínek…

PH: Vajíčka se kutálejí
 – děti se promění ve vajíčka
– kutálejí se (chodí, běhají) různými směry
– musí ale dávat pozor, aby nenarazila do jiného vajíčka, protože by se rozbila
– rozbitá vajíčka vypadávají ze hry (rodič bouchne poklicí)

Vyrob si:
 Procvičujeme jemnou motoriku při stříhání, trhání, lepení
Vystřihni si šablonku vajíčka, vezmi si leták, který natrhej na malé kousky a polep s nimi vajíčko.

https://decko.ceskatelevize.cz/hry/velikonocni-zdobeni