Přírodní zahrada u naší školky ,,Pohádka“ na Brodské ulici je krásná, jsme na ní pyšní , děti v ní jsou šťastné a spokojené. Začala vznikat v roce 2012 a stále přidáváme dle potřeby a nápadů nové prvky, které by v dětech probouzely fantazii, rozvíjely jejich tvořivost a podporovaly aktivitu. V tzv. vzdělávací části děti poznávají různé druhy bylinek, stromů, keřů a zkoumají hmyz v blízkosti hmyzího domečku. Na záhoncích sejí semínka květin a zeleniny, které pak pravidelně zalévají. V teplém počasí děti vyráží s konvičkami i mezi keříky, stromky a bylinky.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V části herní si užívají pobyt na kládách a velkých pařezech. Slouží jim k přeskakování, přecházení, přebíhání, ale i k různým jiným sportovním aktivitám. Procvičují si zde obratnost a udržení rovnováhy. V keříkovém domečku experimentují s hlínou, kutají pařezy, vaří lektvary z trávy, kytiček, klacíků…jako opékají buřtíky, jako vaří na ohni – prostě hospodaří v přírodě s velkou fantazií a představivostí. Ve velkém kameništi tvoří z různorodých hladkých oblázků hrady, cestičky, panáčky…V teplém počasí si na nich užívají chůze bosky nebo jen tak leží a povídají si při poslechu zvonkohry, která je umístěna na dosah.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Na místě, kde stávala letitá borovice byl roku 2015 vybudován dřevěný altán, který je každodenně využíván- děti si v něm dle zájmu mohou výtvarně tvořit, skládat z přírodnin, posedět a popovídat si s kamarády. Altán nám slouží jako ochrana před deštěm nebo silným sluncem, můžeme tedy pobývat venku za každého počasí.
Pravidelně od jara do podzimu také společně vynášíme organický odpad ze školní kuchyně na kompost. Už se těšíme, až bude zralý a vhodný na zúrodnění půdy kolem našich stromů a keřů.
Přírodní zahrada nám pomáhá u dětí posilovat kladný vztah k přírodě a k její ochraně. Když tu děti pracují (sází, plejí, zalévají ), je to pro ně přirozená hra. Pozorují zde změny během ročních období, seznamují se s přírodními materiály, užívají si zahradu všemi smysly – mohou pozorovat, čichat, sahat, poslouchat a ochutnávat. Věříme, že zkušenosti a vědomosti v této oblasti vzdělávaní získané v předškolním věku děti dobře a kvalitně zúročí ve svém dalším životě.